Hoe kon forse tegenvaller op afvalkosten 2018 ontstaan?
19 april 2019
Afgelopen week werden we onverwacht ‘verrast’ met een forse tegenvaller op de afvalkosten over 2018. Liefst €464.380 extra kosten moeten we als gemeente Laarbeek ophoesten. Aan de uitgave kant blijkt een groot deel van het tekort te bestaan uit nabetalingen over 2017 aan Blink (zorgt o.a. voor afvalinzameling en milieustraat) en aan afvalverwerker Suez (betreft 2016). Dit ‘cadeautje’ uit de vorige raadsperiode komt ook voor PNL als een donderslag bij heldere hemel.
Aan de inkomstenkant zijn de belangrijkste redenen voor de tegenvallers: lagere vergoedingen uit het verpakkingsconvenant (een fonds waarin de verpakkende industrie een bijdrage inlegt ten behoeve van de recycling van verpakkingsplastic), een tekort uit DIFTAR (containers), en een tekort uit poorttarieven en vermarkting (verkoop van o.a. ijzer) van de milieustraat.
Het mag duidelijk zijn dat we precies willen weten hoe deze tegenvaller heeft kunnen ontstaan. Uiteraard zullen we de verantwoordelijke personen om uitleg vragen, ook wanneer het Blink of anderen betreft. Wij hebben sterke aanwijzingen dat bepaalde tegenvallers voorkomen hadden kunnen worden en gaan dit dan ook verder uitzoeken. Hoe een en ander uit gaat pakken bij de begroting voor volgend jaar is nu nog onbekend. PNL is- en blijft echter tegen lastenverhogingen zolang dat niet strikt noodzakelijk is. Daar zullen we ons maximaal voor blijven inzetten.
Terug naar het overzicht