Antwoorden op PNL-vragen verkeerssituatie Beek en Donk

1 mei 2025

Op 7 april heeft PNL schriftelijke vragen aan het college gesteld over de aangepaste verkeerssituatie op de Pater Becanusstraat in Beek en Donk (nabij kruising met Molenweg). We hebben toen beloofd de antwoorden hierop te publiceren. Dit is wat het college ons heeft geantwoord:

De verkeerssituatie is op dit punt is gewijzigd omdat er sprake was van een onveilige situatie voor voetgangers komende vanaf de Molenweg richting school. Zij maakten gebruik van hetzelfde pad als (brom)fietsers. Dat leidde regelmatig tot onveilige situaties. Na overleg met de scholen en de Dorpsraad is het voorstel om de situatie aan te passen besproken in een vergadering van de Werkgroep Verkeer. Bij de wijziging is ook nagedacht over de verkeersveiligheid voor fietsers. In een 30 km/uur-zone is het gebruikelijk dat de fietsers gebruik maken van de rijbaan.

Uit de ongevallengegevens blijkt dat hier één geregistreerd ongeval heeft plaats gevonden. Het ging om een bromfietser die alcohol had gedronken en een kop-staart botsing veroorzaakte.

SIGNALEN VANUIT SAMENLEVING
In Laarbeek worden vanuit de samenleving komende signalen over (vermeende) onveilige situaties besproken in de Werkgroep Verkeer. Deze bestaat uit een afvaardiging van de gemeente, politie en de dorpsraden. Op basis van ongevallen, snelheidsmetingen en de beleving van weggebruikers wordt een integrale afweging gemaakt of er  verkeermaatregelen nodig zijn en welke maatregel het best past in de betreffende situatie.

Besluiten over aanpassingen aan de verkeerssituatie worden genomen door de gemeente. Politie en dorpsraden zijn hierbij adviserend. De afgelopen jaren is er rolvervaging opgetreden en was de Werkgroep Verkeer soms besluitvormend. Begin van dit jaar is er een evaluatie geweest en is besloten om weer strak vast te gaan houden aan de formele rolverdeling. Er wordt gebruik van de richtlijnen van het CROW*.

KOSTEN AANPASSINGEN
De kosten van de aanpassing bedragen ca. € 5.000,- exclusief BTW.

 

*CROW is een Nederlandse stichting die zich opstelt als kennisinstituut voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer, en werk en veiligheid. De CROW-richtlijnen hebben geen wettelijke status. CROW geeft alleen adviezen voor bijvoorbeeld de wegbeheerder. Over het algemeen geldt wel dat een wegbeheerder in Nederland goed moet kunnen motiveren waarom van de richtlijnen is afgeweken.

Terug naar het overzicht

Nieuwsbrief

Wilt u graag op de hoogte blijven van PNL? Met onze digitale nieuwsbrief ontvangt u automatisch aan het eind van iedere maand een overzicht van onze nieuwsberichten.